Veelgestelde vragen

Wat is Splitt?

Splitt is dé betaalapp voor groepen.
Het maakt niet uit wie betaalt.
Een gezamenlijke uitgave betaal je met Splitt,
of voeg je toe in de app.

Wij splitten de uitgaven.
Schrijven het juiste bedrag af.
En storten het binnen een dag op je rekening.

Zo kunnen jullie je 100% bezig houden met de leuke dingen!

Wat is het verschil met een betaalverzoekje?

Wie heeft er nou zin om achter geld aan te gaan bij vrienden?
Pak Splitt erbij en betaalverzoekjes zijn verleden tijd.

Wij splitten de uitgaven.
Wij schrijven het juiste bedrag af.
En wij storten het binnen een dag op je rekening.

Met Splitt heb je geen gedoe over geld - laat staan betaalverzoekjes.
Zo kunnen jullie je 100% bezig houden met de leuke dingen!

Hoe kan het dat jullie automatisch mijn saldo af- of bijschrijven?

Door in de app via iDeal eenmalig € 0,02 over te maken koppel je jouw bank.
Vanaf nu zorgt Splitt dat het juiste bedrag op je bankrekening wordt bijgeschreven.
Of afgeschreven en vervolgens bij de ander bijgeschreven.

Hoe werkt Splitt?

  1. Maak een groep aan
  2. Een gezamenlijke uitgave betaal je met Splitt,
    of voeg je toe in de app

Goed om te weten: je kunt per uitgave kiezen wie er meedoen EN het precieze bedrag per persoon kiezen

  1. Elke ochtend 8 uur is de afrekening en wordt je eindsaldo bepaald
  2. Splitt schrijft de volgende dag het juiste bedrag af. Of bij. 😀

Voor welke situaties kan ik Splitt gebruiken?

Betaal jij weleens iets voor een vriend, collega of familielid? Splitt is er speciaal voor uitgaven die je met en voor anderen doet. Denk bijvoorbeeld aan:

... een rondje halen in de kroeg
... een etentje
... een kannetje bier voor je hele sportteam

... een stapel thuisbezorgde pizza’s
... festivaltickets voor de hele vriendengroep
... een weekendje weg met je sportteam
... gezamenlijke rekeningen met je huisgenoten

Waarom Splitt?

Wie heeft er nou zin om achter geld aan te gaan bij vrienden?

De oprichters van Splitt voelde zich soms net een irritant incassobureau met al die betaalverzoekjes. En dat terwijl ze al de sjaak waren door de rekening voor te schieten.

Met Splitt heb je geen gedoe over geld - laat staan betaalverzoekjes.
Zo kunnen jullie je 100% bezig houden met de leuke dingen!

Wat zijn de kosten voor het gebruik van Splitt?

Zodra wij een bedrag voor jou bij- of afschrijven maken wij kosten. Uiteraard hebben wij schaalvoordeel, daarom rekenen wij een fee van 25 eurocent per afrekening.

Waarom vragen jullie naar mijn voor- en achternaam?

Splitt is een betaalapp. Wij vragen je om zo weinig mogelijk gegevens, maar omdat je verrekend en betaalt voor en met vrienden moeten wij onderling kunnen laten zien voor en met wie je dat doet. Dit doen we door je voor- en achternaam aan enkel groepsleden te tonen.

Waarom vragen jullie naar mijn telefoonnummer?

Met een (uniek) telefoonnummer verifieer je jouw account. Jouw nummer is dus jouw login. Zo ben jij de enige die bij jouw account kan. Wij vragen daarom ook niet om een gebruikersnaam en niet om een wachtwoord.

Wat doen jullie met mijn gegevens?

Dit beloven we je: niks geks! Daarom vragen we je ook alleen om de hoognodige gegevens. Daarnaast worden alle gegevens volgens de AVG beheerd en opgeslagen. Veiligheid staat bij Splitt hoog in het vaandel. Daarom verloopt het betaalproces volledig via Online Payment Platform. Deze partij ken je wellicht van de transacties die zij verwerken voor Marktplaats.

Kan ik mezelf tijdelijk op inactief zetten (in een groep)?

Ja! Jij hebt de controle.
Soms heb je gewoon even geen zin om te splitten. Of mee te doen aan gezamenlijke uitgaven. Daarom is er de functie AAN/UIT. Deze functie vind je in elke groep.

Zit er een limiet aan mijn saldo?

Per dag (8 am - 8 am) geldt er een limiet op je totale verschuldigde saldo van € 250 en in het geval van een te ontvangen saldo € 750.
Dit is dus niet per groep, maar het saldo van alle groepen bij elkaar. Het komt er op neer dat wij niet meer zullen afschrijven dan € 250. Maar ook niet meer zullen bijschrijven dan € 750.
Wij waarschuwen op tijd, zodat je weet waar je aan toe bent.

Moet iedereen waarmee ik uitgaven wil splitten de app downloaden?

Nee! Na de uitnodiging die ze van jou hebben ontvangen worden ze gelinkt naar een webversie van de groep.

Let wel op dat het geld dat je voor mensen hebt voorgeschoten die nog niet hun bankrekening hebben gekoppeld niet direct wordt bijgeschreven. Dit gebeurt alsnog zodra zij éénmalig hun bank hebben gekoppeld. Ook het koppelen van de bank kan in de webversie van de groep.

Om de hoeveel tijd verrekenen jullie mijn openstaande saldo?

Elke ochtend 8:00 uur is de afrekening.
Voor elke groep waar je om 8:00 in de ochtend een verschuldigd of te ontvangen saldo hebt, is er een aparte afrekening.
Uiteraard is er geen afrekening als je saldo € 0 is.

Wanneer wordt mijn saldo af- of bijgeschreven?

Heb je een verschuldigd saldo (dus negatief)? Dan schrijven wij dit bedrag binnen 3 werkdagen automatisch van je bankrekening af. Zorg je voor voldoende saldo?
Heb je te ontvangen saldo (dus positief)? Dan storten wij dit bedrag binnen 1 dag op je bankrekening.

Hoe komt het dat het geld wat is bijgeschreven afwijkt van mijn saldo?

Het geld dat je voor mensen hebt voorgeschoten die nog niet hun bankrekening hebben gekoppeld wordt niet direct bijgeschreven. Dit gebeurt alsnog zodra zij éénmalig hun bank hebben gekoppeld.
Hierdoor kan het zijn dat een gedeelte van je saldo pas later wordt overgemaakt. In de app staat het bedrag dat nog niet is bijgeschreven gedetailleerd weergegeven onder de button: ‘’In afwachting’’.

Het koppelen van de bank kan in de app en in de webversie van de groep.
Wij zullen deze groepsleden herinneren aan het koppelen van hun bank.

Het geld is nog niet bijgeschreven. Wat moet ik doen?

Heb je je bank al gekoppeld?

  • Nee? Wij kunnen pas bijschrijven nadat je je bank hebt gekoppeld.
  • Ja? Het geld dat mensen die nog niet hun bankrekening hebben gekoppeld je verschuldigd zijn, wordt niet direct bijgeschreven. Dit gebeurt alsnog zodra zij éénmalig hun bank hebben gekoppeld.
    Hierdoor kan het zijn dat een gedeelte van je saldo pas later wordt overgemaakt. In de app staat het bedrag dat nog niet is bijgeschreven gedetailleerd weergegeven onder de button: ‘’In afwachting’’.

Wordt de groep automatisch gesloten?

Nee. Een groep sluit nooit en kun je dus ook altijd weer gebruiken. Wel zo makkelijk, omdat je waarschijnlijk wel vaker dan één keer met dezelfde vrienden(groep) geld gaat uitgeven. Daarnaast wil je tijdens een vakantie natuurlijk niet elke dag opnieuw een groep openen. Of wat dacht je van een groep waarin je alle gezamenlijke uitgaven met je huisgenootjes toevoegt?
Wel is er elke ochtend 8:00 de afrekening. Na deze afrekening wordt jouw saldo automatisch weer € 0. Zo heb je altijd binnen een dag je geld terug.

Wat gebeurt er als ik onvoldoende geld op mijn rekening heb?

Wij gaan er natuurlijk vanuit dat je voldoende saldo op je rekening hebt. Mocht het toch voorkomen dat je onvoldoende saldo op je rekening hebt, dan wordt je account tijdelijk geblokkeerd. Je ontvangt van ons per sms een iDeal link om het verschuldigde bedrag alsnog te voldoen. Wij brengen dan ook een fee van € 1 in rekening om onze kosten te dekken. Mocht het bedrag alsnog niet worden voldaan, dan besteden wij de openstaande rekening uit aan een incassobureau.

Wat gebeurt er als mijn telefoon uitvalt of kwijtraakt?

Je kan nog steeds blijven deelnemen aan de groep, alleen zelf geen uitgaven meer toevoegen.
Ben je bang dat je telefoon is gestolen? Laat het ons even weten: dan blokkeren wij jouw account voor de zekerheid.

Kan ik een groep verlaten?

Ja. Jij hebt de controle.
Soms verhuis je. Soms zie je elkaar niet meer. Of wil je gewoon niet meer splitten. Daarom is er de functie Groep verlaten. Deze functie vind je onder het potloodje rechtsboven in elke groep.

Kan ik bepaalde groepsleden verwijderen?

Ja. Als aanmaker van de groep heb je de controle over wie wel of niet in de groep zit. Iedereen kan groepsleden toevoegen, maar alleen jij kan groepsleden verwijderen.

Kan ik een groep verwijderen of archiveren?

Ja. En nee. Je kunt groepen archiveren. Dit doe je door in de groep op Archiveren te tikken. Of in het overzicht met groepen de gewenste groep naar rechts te swipen.
Gearchiveerde groepen kun je onderaan het overzicht met groepen weer terughalen (‘’Gearchiveerde groepen’’).
Je kunt groepen niet verwijderen. Groepen zijn tegelijkertijd het bewijs van alle verrekeningen. Wij voelen ons daarom verantwoordelijk om van elke groep altijd een duidelijk overzicht te houden in de app.

Kan ik een toegevoegde uitgave annuleren?

Heb jij de uitgave toegevoegd?

  • Ja? Dan kan dit. Tot 5 minuten na het toevoegen. Klik hiervoor op de uitgave in het overzicht en vervolgens op Annuleren.
  • Nee? Dan kan dit niet. Neem even contact op met degene die de uitgave heeft toegevoegd.

Heb jij de uitgave met de Splitt app betaald?

  • Dan kan dit niet. De kassa medewerker kan dit wel.

Ik ben het niet eens met een toegevoegde uitgave in mijn groep. Wat nu?

Heb jij de uitgave toegevoegd?

  • Ja? Je kan de uitgave tot 5 minuten na het toevoegen annuleren. Klik hiervoor op de uitgave in het overzicht en vervolgens op Annuleren.
  • Nee? Dan kan jij zelf de uitgave niet annuleren. Neem even contact op met degene die de uitgave heeft toegevoegd.
    Nog makkelijker, corrigeer het zelf.
    Hoe je dat doet? Voeg dezelfde uitgave toe, maar geef nu aan dat jij het bedrag hebt voorgeschoten voor degene die de betwiste uitgave heeft gedaan.

Heb jij de uitgave met de Splitt app betaald?

  • Loop even naar een medewerker. De kassa medewerker kan dit namelijk tot de volgende ochtend 8 uur ongedaan maken.

Hoe koppel ik mijn bank?

Door in de app via iDeal eenmalig € 0,02 over te maken koppel je jouw bank.
Vanaf nu zorgt Splitt dat het juiste bedrag op je bankrekening wordt bijgeschreven.
Of afgeschreven en vervolgens bijgeschreven bij de ander.

Kan ik ook met Splitt betalen?

Ja. Je kunt bij meer dan 500 sportclubs, bars en restaurants met Splitt betalen. Het aantal punten waar je ermee kunt betalen blijft groeien.

Hoe werkt dit?

Er verschijnt een QR-code op de betaalterminal of op de kassabon die je met de app kan scannen. Het juiste bedrag wordt vervolgens van ieders bankrekening afgeschreven.
Het maakt niet meer uit wie betaalt!

Houden jullie je maar bezig met de leuke dingen.

Maak een afspraak

Laat je gegevens achter en wij bellen je terug.